Eero Pärgmäe: Lennuliikluse taastumise pikk teekond
Lennuliiklus on tasapisi hakanud taastuma, kuid seda mõjutavad endiselt eri riikide erinevad piirangud.
Koroonapandeemia mõju lennuliiklusele on olnud laastav. Käesoleva aasta esimese poolaasta jooksul vähenes reisijate arv Euroopa lennujaamades -64%, teises kvartalis lausa -96% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. Sarnane langus on olnud teises kvartalis ka Tallinna lennujaamas. Valdavalt juunist alguse saanud suurem lendude taastumine on langusprotsente vähendamas, kuid seda oodatust aeglasemalt. Euroopa reisijate arv juulis küll kasvas ja jõudis -78%-ni aga taastumise kiirus on viimastel nädalatel aeglustunud uuesti kehtestatud piirangute tõttu.
Tallinna lennujaamas teenindasime juulis 75 682 reisijat, mis on kolm korda rohkem kui juunis aga siiski 76% vähem kui eelmise aasta juulis. Augusti alguse seisuga toimusid lennud 19 sihtkohta, mis numbrina on juba täitsa ilus. Lennusagedused on loomulikult väiksemad kui kriisieelsel perioodil, samas on lendude täituvus hakanud tasapisi kasvama. See näitab, et inimeste soov reisida ei ole kuhugi kadunud ning nõudlus reageerib piiride avanemisele väga kiiresti. Sama kinnitas ka 13. augustil Tallinnas käinud airBalticu asepresident Wolfgang Reuss, kes tõi näiteks, kuidas nad Hispaania lennud Riiast asendasid vaid 2 nädalase planeerimisega Kreeka lendudega ja reisijad leidsid need lennud väga kiiresti üles. Wolfgang oli ka väga õnnelik, et ta peale viirusepuhangut sai esimese tööreisi just Tallinnasse teha ning tunnustas igati Tallinna Lennujaama tööd airBalticu teenindamisel.
Seega saame augustikuus öelda, et oleme seniste edusammude üle küll rõõmsad aga näeme ka seda, et viirus ei ole veel kuskile kadunud ning nakatumiste arvud on paljudest riikides taas tõusuteel. Lennundusele tähendab see uusi väljakutseid, sealhulgas lennupiirangud ning eneseisolatsiooni nõudeid. Lendude ja riigipiiride piirangute tõttu on hetkel suletud ka olulised äri- ja puhkuseliinid Tallinnast, sealhulgas Amsterdam, Malaga, Girona, Stockholm, Ukraina liinid Kiiev, Harkiv ja Lviv ning Moskva ja Istanbul. Viimaseid nakatunute arve vaadates on väga raske nii meil kui ka lennufirmadel ennustada, mis liinid lähikuudel veel mõjutatud saavad, mis turud uuesti avanevad ja mis mõneks ajaks sulguvad.
Praeguses muutuvas olukorras on liiniarenduse töö oluliseks osaks pidev lennundusturu ja piirangute muutuste jälgimine ja eelkõige kliendikontakt, et toetada selles situatsioonis lennufirmasid. Lennufirmad omakorda on muutunud oma planeerimises ja kliendisuhtluses palju paindlikumaks, sest muutuseid tuleb teha päevadega, mitte kuude või aastatega.