All news
02 oktoober 2020
by Eero Pärgmäe
Share this article:

Eesti firma Axinom digilahendusi kasutatakse 3000 lennukis üle maailma

Intervjuu Ralph Wagner’iga (Axinom, tegevjuht)

Üleskirjutanud Tiina Shein

Nutikad lennukiistmed, mis teavitavad hooldusmeeskonda hoolduse vajalikkusest või seljatoes asuv juhtmevaba meelelahutussüsteem, mis ei vaja sadu kilosid kaaluvaid juhtmeid, võisid mõni aasta tagasi tunduda kaugete unistustena. Lennundussektor on aga tõttamas uude digitaalajastusse, mis teeb võimalikuks murrangulised uuendused ja veelgi enam. Seda kõike ja palju muudki võimaldab vähem tuntud, aga leidlik Eestis asuv ettevõte nimega Axinom. Suurem osa ehk 2/3  Axinomi kõrgelt kvalifitseeritud töötajatest asuvad Eestis (Tallinnas ja Tartus) ning ülejäänud üle maailma nii Saksamaal, Sri Lankas ja USA-s.

Ettevõte on Eesti Lennundusklastri aktiivne liige pakkudes edukaid digilahendusi mitmetele suurtele lennunduse ja meedia tegijatele ning teistele transpordiettevõtetele. Hetkel kasutavad Axinomi lahendusi enam kui 3000 lennukit ja 40 lennufirmat. Ka bussides ja rognides. Näiteks, kui sa oled Eestis sõitnud Lux Expressi bussiga, on väga tõenäoline, et oled Axinomi loodud meelelahutuslahendusega juba kokku puutunud.

Lennundus liigub juhtmevaba lahenduse poole

10 aastase lennunduskogemusega Axinomi tegevjuhi Ralph Wagner`i sõnul on lennundussektor äärmiselt konkurentsitihe ja keeruline turg, aga samas ka ülimalt põnev. „Sisenesime lennundusse kümme aastat tagasi digitaalõiguste haldamise lahendustega. Meedia valdkonnas oleme tänaseni ülemaailmselt üks olulisemaid digitaalõiguste haldamisteenuse pakkujaid,“ väitis Wagner. Sellest ajast alates on Axinom saanud mitmeid olulisi tunnustusi, paigaldades sealhulgas uue juhtmevaba seljatoes asuva meelelahutussüsteemi ka ühe USA suurima lennufirma lennukitesse.

Traditsioonilised seljatoes asuvad meelelahutussüsteemid vajavad palju täiendavat riistvara ning kilomeetrite jagu raskeid juhtmeid. Axinomi juhtmevaba süsteem seda kõike ei vaja. See süsteem kasutab tahvelseadmeid ning lennuki juba olemasolevat juhtmevaba infrastruktuuri. Ekraanid paigutatakse reisijate istmete seljatugedesse üpris samal moel nagu tüüpilised meelelahutussüsteemide ekraanid. „Tänapäeval ootavad reisijad sujuvat ühenduvust ning isikupärast valikut ja paindlikkust kõigis oma tegevustes. Olgu see siis toit, mida nad söövad, või filmid ja teleseriaalid, mida nad vaatavad. Sama kehtib ka reisides: nad eeldavad, et transporditeenuse pakkujad võimaldavad neile samasugust valikut ja paindlikkust ka õhus“ lausus Wagner.

„Meie loome tarkvara, mille peale erinevat tüüpi rakendusi paigaldada ja neid töös hoida. See on Axinomi On-Board Cloud uusim lahendus. Fookuses on uute rakenduste kiireks ja sekeldusteta paigaldamiseks raamistiku loomine, mis võimaldaks tarkvararakenduste tarnijatel, näiteks e-kaubanduse või tollimaksuvaba ostlemise rakenduste pakkujatel liita oma rakendused meelelahutussüsteemidega. Järgmise kümne aasta jooksul on meie eesmärk saada tuntuks raamistiku pakkujana. Raamistik, mida saavad kasutada teised tarkvara pakkujad, et innovatsiooni kiirendada,“ sõnas Wagner. Ja ta näeb, et palju võimalusi on sõltumatutel tarkvaraettevõtetel, mis pakuvad spetsialiseerunud teenuseid, iseäranis asjade internetti.

Nutikamad lennukid

Lennunduses tähendavad nutikad salongid ja asjade internet selliseid kasutusvõimalusi nagu anduritega ühendatud istmed, mis teavitavad meeskonda sellest, kas istmel keegi istub või kas turvavöö on kinnitatud ja klapplaud suletud. Lennufirmad võivad asjade interneti andurite abil kogutud andmeid kasutada ka istekohtade paremaks planeerimiseks, kaardistamiseks ja ülesmüügiks. Samamoodi võib meeskond ühendatud pagasiriiulite puhul teada saada, millised riiulid on täis ja millised tühjad ning muuta reisijate pardaletuleku nii kiiremaks ja tõhusamaks. Kõik see tähendab, et maa peal veedetakse vähem ja lennates rohkem aega.

Axinomi teenused katavad nii nutika lennunduse pardaga kui ka maaga seotud aspekte, võimaldades sujuvat ja turvalist andmete kogumist, jagamist ja mahalaadimist. Pardateenuste omavaheline ühildamine koos internetiühendusega loob uudseid kasutusvõimalusi, mida varem võimatuks peeti. Õhus olles saavad reisijad meelelahutussüsteemi abiteenuste abil kasutada sihtkohaga seotud teenuseid, näiteks hotellide, tuuride, taksode broneerimine ning lisaks ka reisi planeerimine koos reisijuhtide, kaartide ja palju muuga. Nutikad salongid annavad stjuardessidele rohkem kontrolli ja parema ülevaate sellest, mis lennuki pardal toimub. Samal ajal muutuvad ka lennufirmad tõhusamaks, sest saavad ennustada hooldusi, vältida prügi ja hallata meeskonda paremini.

Lennunduse standardiseerimine

Viimase paari kuu jooksul on Axinom asunud ka standardiseerimisega tegelema. Valdkonnas on see väga oluline vajadus, sest hetkel valitseb killustatus, puudub koostegutsemine ning sertifitseerimisvajadused on ranged.„Alustasime koostööd lennukitootjate, integreerijate ja teenusepakkujatega. Nad kasutavad Axinomi On-Board Cloud’i, et paigaldada kasutajate poolt muudetavat tarkvara sujuvalt ning integreerida seda lennuki olemasolevate süsteemidega,“ kommenteeris Wagner. Axinomi On-Board Cloud tagab rakenduste ja andmete automaatse edastamise pilvest lennukisse ja vastupidi. Neid protsesse tehakse peamiselt käsitsi või eraldiseisvate seadmete kaudu. Praegune mehhanism on osutunud ebaökonoomseks ega ole enam kontrollitav, kuna on seotud nii paljude süsteemidega.

Lennufirmade käitumine on muutunud. Isegi enne COVID-19 viirust oli vajadus uuenduste järele peamine põhjus, miks lennufirmad uusi lahendusi otsisid. Praegu võimendab seda suur kulusurve, mis suurendab oluliselt soovi standardiseerimise suunas liikuda. “Näeme, et uuendused tulevad kiirelt, võimaldades meil lennufirmade, integreerijate ja teenusepakkujatega otse koostööd teha,“ lisas Wagner. „Usume, et kulusurve paneb lennufirmasid järgmisel viiel aastal alternatiive otsima, et panna teenuseid lennukitesse moodsamal ja uuenduslikumal viisil. Hetkel toodavad nad ainult jäikasid valmislahendusi,“ usub Axinomi tegevjuht. „Me võimaldame lennufirmadel tõtata uude, moodsate nutikate lennukite digitaalajastusse, kus lennufirmad on kuluefektiivsed, jätkusuutlikud ja käivad ajaga kaasas.“

Share this article: